Hoyzer – Sveriges coolaste korplag?
År 2004 började ett gäng grabbar med förkärlek för smal rockmusik, obskyra filmer och allehanda dryck att lira korpfotboll ihop i Stockholm. De valde att kalla sig Hoyzer. Namnet tog de från den då högaktuella och korruptionsanklagade tyske fotbollsdomaren Robert Hoyzer. Klubbmärket fick således bli en parodi på den tyska vapenskölden där örnen byttes ut mot en gam. Hoyzer, svarta gamens lag, var skapat. Klubbmärket har sedan dess utsetts till Sveriges snyggaste klubbmärke och de har även prisats som det coolaste korplaget. Inte alls oväntat om du frågar dem själva. Allt Hoyzer gör runt sitt fotbollslag bär en tydlig prägel och stil. Texterna i de över 900 artiklarna på lagets hemsida har lånat sportjournalistikens sensationsjagande uttryckssätt. Det handlar om skandaler, härvor, förskingring, stjärnvärvningar och succéer. Även bilderna har hög kvalité och följer en tydlig grafisk profil. Sedan många år tillbaka har laget, precis som vilken storklubb som helst, en egen webbshop där besökaren bland annat kan köpa underkläder, hoodtröjor, muggar, t-shirts. Alla produkter med olika Hoyzer-motiv. Allt detta gör att Hoyzer utan tvivel kan klassas som Korpens mest väldokumenterade fotbollslag i den digitala tidsåldern. Hur har de då lyckats skapa hypen kring sitt eget fotbollslag och vad är nyckeln till engagemanget som finns i Hoyzer?
Jag stämmer träff med Tara Svensson och Carlis Fridlund, båda klubbdirektörer (i folkmun lagledare) i Hoyzer Girlz respektive Hoyzer Boyz. Mötet sker på klubbens stamhak, Mickel Räv, i södra Stockholm. Det är där laget umgås tillsammans efter matcher och träningar. Att laget hänger på stället ofta märks snabbt. På Mickel Rävs meny finns en speciell Hoyzer pizza (en Margherita med en plankstek på), drycken serveras i glas med lagets logga och vid riktigt festliga tillfällen serveras en shot i klubbfärgerna brunt och gult.
Väl framme slår vi oss ner vid ett bord i restaurangen bredvid en pelare klädd i Hoyzer-memorabilia, de är båda klädda i t-shirt med coola idolbildstryck på varandra på bröstet. Jag inser snabbt att Tara och Carlis brinner för sitt Hoyzer och jag förstår lika snabbt att Hoyzer faktiskt är något mer än det vanliga korplaget. Samtalet kommer snabbt in på deras framtoning utåt och båda menar att de känt av att lagets välregisserade närvaro i sociala medier skapat en känsla av Hoyzer som en riktigt stor fotbollsklubb. Tara, som är inflyttad stockholmare, från Linköping har ett talande exempel.
Det är väldigt mycket folk hemifrån Linköping som verkar tro att jag spelar på en väldigt hög nivå och är känd här i Stockholm. De har sett mig på bilder, läst intervjuer och kommer fram och frågar hur det går med karriären när jag är hemma.
Förutom klubbdirektör för herrarna är även Carlis redaktör för hemsidan, fotograf samt art director för de bilder, merchandise och affischer som tas fram. Skribenterna kan vara flera men de flesta texter som läggs upp på hemsida går igenom ”Carlis-filtret” och spetsas till lite med den hoyzerska tonaliteten innan de publiceras. Lagets framtoning är högt prioriterad. Det faktum att det skrivs texter om matcher, nyförvärv, skandaler, schismer med mera är något som spelarna i Hoyzer gemensamt beslutat sig för är viktigt.
Den tydliga profilen laget har idag fanns dock inte från starten. När Hoyzer startade sin verksamhet 2004 var laget som de flesta andra korplag. De lirade i t-shirts med liknande färger och umgicks egentligen bara i samband med matcherna. När Carlis kom in i bilden 2006 så insåg han efter ett tag att han ville att Hoyzer skulle vara nåt mer.
Jag minns att jag första säsongen försökte dra ihop en kväll med laget, men att det bara var jag och två till som dök upp. Vi var då ett gäng som tyckte att Hoyzer skulle vara något mer än ett korplag som möts upp 5 minuter innan match, lirar dålig fotboll 2x 20 minuter och sedan skiljs åt. Vi bestämde oss för att skapa någon slags hype kring laget. Vi ville göra allt som en storklubb gör och minst lika bra, oavsett ifall någon utanför laget bryr sig eller inte.
De lyckas bra med sin hype. Under åren som följde utökas Hoyzer-familjen med spelare och personer som gillar att hänga med på lagets upptåg. 2008 startas Hoyzers Girlz av några tjejer som umgåtts mycket med herrlaget. Carlis berättar att boyzen och girlzen från början var som ett icke-gift par. De hade separat ekonomi men umgicks regelbundet. Efter något år insåg de att de ville agera mer som en klubb där båda lagen ingick och samlade då lagens ekonomi under samma tak. De försökte ett tag till och med på att ha en gemensam spelstrategi i de båda lagen.
Precis som i vilket annat fotbollslag som helst byts spelare ut under åren, så även i Hoyzer. Men trots nya människor består Hoyzers grundkoncept. Både Tara och Carlis menar att det viktigaste om du vill vara med i Hoyzer är att du funkar i gruppen, är öppensinnad och köper helhetskonceptet. Att du är en skön lirare helt enkelt, kanske helst vid sidan av planen. Fotbollskunskapen är sekundär men viljan att vinna ska ändå vara stark. Carlis menar att laget egentligen bara spelar för att det är roligt, men att det absolut roligaste är att vinna. Tara fyller i;
När vi letar nya spelare till damlaget är jag noga med att trycka på den sociala biten, att vi är något mer än bara ett korplag. Många som kommer till oss känner efter ett tag att de också vill vara medskapare till den sköna stämningen i och hypen kring laget. Det var så det var för mig när jag kom in 2012. Jag såg en annons om att Hoyzer Girlz sökte spelare och åkte ner på en träning. Jag gillade direkt den lite smutsiga men hjärtliga stämningen i och runt laget och nu fem år senare sitter jag här som lagledare.
Hoyzer fungerar i mångt och mycket som en regelrätt idrottsförening. Varje år har laget en klubbstämma med en tydlig dagordning där föregående säsong utvärderas och det tas beslut inför kommande säsong. De har sedan några år delat ut ansvarsområden på fler personer för att energin ska finnas kvar och att alla ska tycka att det är roligt.
I slutet av intervjun ber jag Tara och Carlis berätta hur de själva ser på sitt Hoyzer. Carlis berättar att de letat men inte alltid hittat orden:
Ibland liknar vi oss vid en stor dysfunktionell familj och ibland som en bortskämd femåring. Men det är väl ändå så att Hoyzer har blivit något större än vi spelare och större än vad vi kunde drömma om när vi drog igång.
Hoyzers fem snabba tips till andra korplag
- Ta reda på vilket lag ni vill vara, låt det vara er ledstjärna.
- Fundera på vad ni ska lägga er energi på för att behålla drivet.
- Skapa en miljö där ni kan umgås även utanför planen.
- Var flera som delar på ansvaret.
- Pressa ingen att delta, folk kommer om de tycker att det är roligt.