Videon kan inte visas om du inte har godkänt cookies.
Godkänn nödvändiga cookies

Korpen inspirerar till rörelse

Premiär för motionsveckan, nystartat nätverk och reportage från vårt fantastiska föreningsliv. I Korpen jobbar vi ständigt för att utveckla vår kommunikation. Fokus är både att öka kännedomen om Korpen externt och att stärka organisationens informationsvägar internt.

Runtom i Korpsverige finns mängder av aktiviteter och eldsjälar som engagerar och gör skillnad. Bara i den här verksamhetsberättelsen har du säkert sett många härliga exempel!

Förbundskansliet söker alltid efter berättelser att uppmärksamma och sprida både inom och utanför organisationen. Dels för att inspirera människor som redan är en del av Korpen och dels för att locka fler att vilja bli en del av vår gemenskap.

Fotbollskväll hos Korpen Malmö

Under det gångna året har vi bland annat hälsat på Korpen Malmös fotbollsserie, Vattenfalls mästerskap, Korpen Mariestads e-gym och när Korpen Huddinge-Botkyrka anordnar fotboll i Vårby gård. Resultaten har bland annat synliggjorts i sociala medier, nyhetsbrev och på våra webbplatser.

Videon kan inte visas om du inte har godkänt cookies.
Godkänn nödvändiga cookies

Att stärka Korpens varumärke och kommunicera bättre är ett av våra strategiområden. Reportagen från verksamheterna runtom i Sverige är ett exempel på hur vi under det gångna året har arbetet för att ta steg i den riktningen.

Motionslandslaget

Ett annat exempel är Motionslandslaget. Folkhälsoinitiativet var under 2024 inne på sitt tredje levnadsår och fortsatte att sätta människor i rörelse, både genom initiativ från tidigare år och genom nya satsningar.

Motionsnytt

Alla som är med i Motionslandslaget får nyhetsbrevet Motionsnytt som innehåller motionstips, erbjudanden, fakta om hälsa och träning och inspiration från förbundskapten Micael Dahlen. Under 2024 skickades nyhetsbrevet ut sex gånger.

Premiär för motionsveckan

En ny aktivitet som tillkom under Motionslandslagets paraply 2024 är Sveriges motionsvecka. Som namnet avslöjar fokuserar satsningen på att få så många som möjligt i vårt avlånga land att vara med och motionera tillsammans under sju dagar.

Tanken är att veckan ska arrangeras återkommande i september (v 39) varje år. Det är också då som det internationella initiativet European week of sport genomförs för att främja hälsa i Europas länder.

Videon kan inte visas om du inte har godkänt cookies.
Godkänn nödvändiga cookies

Arbetsmiljöorganisationen Prevent var en av arbetsplatserna som hakade på Sveriges motionsvecka. 

Samtidigt som veckan är densamma kan upplägget för aktiviteterna komma att variera från år till år. 2024 genomförde vi vår så kallade motionsstreak, som handlar om att röra på sig minst 20 minuter om dagen under en hel vecka. 20 minuter för att det är den mängd daglig motion som vuxna åtminstone bör få till, enligt Världshälsoorganisationen WHO. Och en vecka för att det kan räcka för att skapa en vana, enligt Motionslandslagets förbundskapten Micael Dahlen som också var ansiktet utåt för motionsveckan.

En utvärdering som skickades ut efter streaken fick omkring 200 personer att svara, varav 77 procent deltog i initiativet. Av dessa var det 10 procent som genomförde streaken genom sin arbetsplats medan resterande var med på egen hand. 

Glädjande nog var det en klar majoritet (95 procent)  som lyckades motionera 20 minuter om dagen.

De flesta tyckte också att en vecka är lagom långt för en motionsstreak. Några skulle dock hellre se att den pågick längre medan några andra tyckte att den var för lång. 

Som helhet fick motionsveckan en nia i betyg på en tiogradig skala. Inte illa!

Fakta: Feedback på motionsveckan

Vi har fått in en hel del inspirerande berättelser och viktig feedback som vi kan ta med oss inför framtiden. 

Vad var det bästa med motionsstreaken?

"Vi är ett par på min avdelning som har fortsatt streaken med 20 min rörelse varje dag fram till jul. Vi känner redan att vi mår lite bättre. Är gladare, sover bättre. Tack för detta!"

"Var enkelt att få igång arbetsplatsen och en rolig snackis varje dag. Tummen upp för härlig och rolig pepp i gruppen. All rörelse berömdes. Vi är ett gäng som kommer att fortsätta streaken och peppa varandra."

"Man tog sig i kragen och tog sig ut alla sju dagarna."

"Roligt att ha ett mål. Det går lättare då."

"Känslan av gemenskap då andra gör samma sak fast vi är på olika platser."

Vad kunde ha varit bättre med motionsstreaken?

"Kanske lite mer specifika tips på 20-min motion. För min del blev det mest promenad och lite dans."

"Hade önskat ngn slags logg där man för in sin träning."

"Skulle gärna ha en månad för att få in rutinen på riktigt."

Utöver streaken var det flera lokala föreningar som arrangerade egna aktiviteter på sina orter under veckan. 

Korpföreningarna som hakade på motionsveckan 2024 var: 

  • Korpen Gotland
  • Korpen Luleå 
  • Korpen Småland SDF
  • Korpen Piteå 
  • Korpen Stockholm 
  • Korpen Vadstena 
  • Korpen Östergötland 
  • Korpen Göteborg
  • Korpen Motala 
  • Korpen Linköping
  • Korpen Norrköping
  • Korpen Malmö
  • Korpen Växjö
  • Korpen Södertälje

För att trösklarna ska vara så låga som möjligt är motionsveckan helt gratis och det krävs heller ingen registrering för att delta. Det går därför inte att säga exakt hur många som deltog i 2024 års utmaning. Däremot fanns det möjlighet för alla arbetsplatser som ville att anmäla sig till informationsutskick. Formuläret genererade ett 40-tal svar.

Såväl Motionslandslaget som motionsveckan är i första hand folkhälsoinitiativ för att sätta människor i rörelse. Samtidigt bidrar de till att synliggöra Korpen och öka kännedomen om vår organisation.

Världens största tipspromenad 

Ytterligare en landslagsaktivitet är Världens största tipspromenad. 2024 fick vi, för andra gången, projektmedel beviljade från Svenskt Friluftsliv för att fortsätta utveckla tjänsten.

Vi började arbetet med att lämna den tidigare webbsidan till förmån för en nyutvecklad mobilapplikation, som lanserades under första kvartalet 2025. Appen erbjuder nya motivationshöjande funktioner som att utmana vänner, möjlighet att mäta antal steg och en karta över sträckan som deltagaren har gått under sin tipspromenad. Vi producerade också en kort reklamfilm om Världens största tipspromenad med musik från artisten Stuzzi och hans låt "Pomelo". 

Tipspromenaden fick dessutom Svenskt Friluftslivs pris ”Friluftslyftet” i kategorin "Sänkta trösklar" med 1300 av totalt 3000 röster.

Motiveringen löd: "I världens största tipspromenad har Korpen lyckats ta något av det svenskaste vi har utanför Sveriges gränser. Att hitta styrkan i samverkan och bygga en verksamhet med minimala instegsvärden, sänker trösklarna och bidrar både till folkhälsa och kunskapsspridning." 

Vid årsskiftet hade cirka 40 000 frågor besvarats i Världens största tipspromenad. 

Motionskortleken 

I början av året lanserades Korpens motionskortlek i Motionslandslagsanda. Det är inte bara en spelkortlek utan en träningskortlek som innehåller 52 olika övningar för att förbättra styrka, kondition och rörlighet. Varje kort representerar en specifik övning, vilket gör det enkelt att skapa varierade träningspass eller använda som pausövningar på arbetsplatsen. Kortleken är utformad för att göra träning rolig och tillgänglig för alla, oavsett träningsnivå och plånbok. Som ett test köptes 2000 kortlekar in för att undersöka intresset. Vid årets slut hade ca 1800 kortlekar sålts.  

Sociala medier

Publiken som tar del av Korpens innehåll i sociala medier fortsätter växa. Under 2024 ökade vår följarskara i alla kanaler. Störst var förändringen på Instagram där vi fick 20 procent fler följare än året innan. 

Liksom tidigare var Instagram och Facebook Korpens största sociala mediekanaler. Under senare år har vi dock sett en allt snabbare tillväxt på Linkedin. 

Utöver följartillväxt mäter vi även genomslaget i sociala medier med måtten engagemang och räckvidd.

Facebook 

  • Antalet följare: 7 786 (+17% jmf förra året)​​​​
  • Räckvidd: 678 589 (+25,2%)
  • Engagemang: 78 200 (-40%)

Instagram 

  • Antalet följare: 2 950 (+20% jmf förra året)​​​​
  • Räckvidd:  304 981 (-5,6%)
  • Engagemang: 5420 (-16%)

Kommunikationsnätverk för erfarenhetsutbyte

Vi tror på att lära av andra och av varandra. Under 2024 startade förbundskansliet ett kommunikationsnätverk för Korpens föreningar.  Vår tanke är att detta kommer leda till att föreningar i högre grad delar med sig av lyckade kommunikationslösningar till varandra. Vi tror också att nätverket kommer att öka användandet av det material som förbundskansliet tar fram (exempelvis det material som finns i Toolbox).

I förlängningen hoppas vi se en ökad samordning av kommunikationen i landet, vilket skulle ge större kraft i våra kommunikationsinsatser. Förhoppningen är att nätverket kan medföra att hela rörelsens formspråk blir mer enhetligt, vilket är önskvärt då det stärker vårt varumärke. 

Kommunikationsnätverket träffades vid ett tillfälle under året. Träffen fokuserade på hur vi på bästa sätt kan synliggöra vår aktiviteter för att locka så många deltagare som möjligt.

 

Korpen intern och Korpnytt

Kommunikationsnätverket är ett komplement till våra övriga kanaler för intern kommunikation; Korpnytt och Korpen intern. 

Korpnytt är vårt interna nyhetsbrev där vi bland annat vill sprida inspiration från Korpsverige, dela viktig information och underlätta för föreningarna genom tips, råd och påminnelser. Nyhetsbrevet har sett lite annorlunda ut under åren och under 2024 fokuserade vi på att utveckla det ytterligare. För att göra det enkelt och tydligt har vi börjat kategorisera in nyhetsbrevet genom att använda överrubriker där vi till exempel samlar sådant som är på gång, sådant som rör aktuella stöd, sådant som är tips och så vidare.

Vi jobbar även med att följa statistiken och se vad som intresserar föreningarna genom att analysera vad de klickar på och hur många som har nåtts av informationen. Detta är viktigt för att se vilka framtida justeringar vi behöver göra.

Under 2024 har vi också jobbat mer med att sprida Korpnytt så att fler föreningar nås av nyhetsbrevet. Idag känner inte alla till nyhetsbrevet, så därför jobbar vi tillsammans med föreningsutvecklarna och genom olika kommunikationsstöd för att nå ut bredare.

Korpen intern är också under pågående utveckling. Målet för den interna hemsidan är att den ska innehålla både information och inspiration och det ska vara lätt för användaren att hitta det den söker. 

Fakta: Stärk Korpens varumärke och kommunicera bättre

På denna sida har vi beskrivit hur vi har jobbat med strategiområdet "Stärk Korpens varumärke och kommunicera bättre".

Så här beskrivs området i strategin Fokus Korpen 2025, som är inne på sitt sista år: 

Vi satsar på att värna, vårda och utveckla Korpens varumärke tillsammans i organisationen. Föreningar som är anslutna till Korpen är stolta varumärkesbärare och tar stort ansvar för att värna och vårda varumärket. Vi skärper kraven på nya föreningar som ansluter sig till Korpen kring varumärket.

Vi satsar gemensamma resurser på att få de föreningar som redan idag är ”Tillsammans med Korpen” att vilja vara en del av Korpen och ser fördelarna med detta.

En stor del i arbetet med att stärka varumärket handlar om att kommunicera mera och bättre med vår in- och omvärld. Kommunikation är också en grundläggande förutsättning för vårt förändringsarbete.

Vi behöver bli bättre på att sprida en stolt och engagerande berättelse om oss själva, vårt erbjudande och vart vi är på väg mot 2025!

Hitta din aktivitet
eller dra igång något eget.