
Godkänn nödvändiga cookies
Korpen gläntar på AI-dörren
E-gym, utveckling av hemsidor och nytt, modernt utseende i vårt medlemssystem. Korpen fortsätter sin digitala resa – med allt fler inslag av AI.
Drömmer du om att ha din egen PT lindad runt handleden? Hos Korpen Mariestad är det verklighet!
– Jag tror att det här är framtidens träning, säger Helene Agö.
Hon står i Korpen Mariestads lokaler på Solgläntevägen där föreningen just visat upp en helt ny satsning; ett e-gym med AI-baserad teknik.
Som gymbesökare får du ett elektroniskt armband runt handleden. Vid en så kallad "hub" samlas all möjlig data om dina fysiska förutsättningar in för att anpassa träningen. Därefter blippar du ditt armband mot varje maskin som då anpassar motståndet utefter dina musklers rörlighet, balans och styrka.
– Det är svårt att fuska på den här typen av gym, säger Helene Agö och skrattar. Och svaret på hur det går för dig kommer direkt i hubben eller i appen.
AI på Korpens mötesplats
Precis som i samhället i stort letar sig AI in i Korpens verklighet. Korpen Mariestad står kanske för det tydligaste exemplet från 2024 men användandet av och nyfikenheten på artificiell intelligens syns på olika håll i rörelsen.
Exempelvis var AI ett ämne på agendan under Korpens mötesplats och förbundsmöte 2024. En av de workshops som deltagarna kunde välja mellan fokuserade helt och hållet på vad AI är och hur det kan användas för att stärka idrotten. Föreläsare var Carl Norling Markai från organisationen AI Sweden som lockade stort intresse och fyllde båda sina pass till sista plats.
Hemsidor viktiga pusselbitar i Korpens digitala resa
Ökad digitalisering är ett viktigt fokus i Korpens strategi. Att följa med i den tekniska utvecklingen är inte bara centralt för verksamhetens aktualitet, det ger oss också möjlighet att jobba mer effektivt.
De senaste åren har vi genomfört en satsning på vår externa digitala miljö, däribland att lansera en ny nationell hemsida och att samla våra föreningars hemsidor under denna.
2024 har ytterligare några föreningar valt vår egen hemsideslösning, däribland Korpen Umeå, Korpen Vänersborg och Korpen Malmö. Dessutom har vår nationella organisation Trafikverket beslutat att flytta alla sina föreningars hemsidor till Korpens lösning.
Ett annat fokus i arbetet med hemsidorna har legat på utveckling. Allteftersom vi använder systemet identifieras nya behov och förbättringsåtgärder. Under 2024 har stor tyngd lagts på att driva mer trafik från korpen.se till föreningshemsidorna genom att ta bort onödiga mellansteg och klick. Vi har också justerat sådant som fungerat mindre bra och fått till nya funktioner som ska förenkla vårt arbete.
Fortsatt utveckling av Korpens verksamhetssystem KIT
Utveckling har även skett i Korpens verksamhetssystem KIT. Den miljö som alla våra deltagare i tävlingsidrott möts av när de loggar in har fått ett rejält lyft, både i utseende och användarvänlighet. Dessutom har flödet för bokning och betalning moderniserats. I samband med uppdateringen av tävlingsmiljön kunde vi också släppa på samtliga föreningar i den senaste versionen av KIT.
Korpens förbundskansli finns som stöd i föreningarnas arbete med KIT. Totalt har vi under det gångna året genomfört 101 digitala föreningsmöten (fördelat på 60 olika föreningar) med syftet att hjälpa dem i användandet av systemet.
Inom Korpen finns också ett utvecklingsråd som alla föreningar är välkomna att delta i. Tanken är att rådet ska vara ett forum där deltagarna kan ge förslag på förändringar, göra gemensamma prioriteringar av befintliga önskemål och lära av varandra.
Digital översyn
Under 2024 genomförde förbundskansliet en omfattande digital översyn i samarbete med Softronic. De hjälpte oss med att kartlägga våra processer, kontaktytor och befintliga IT-stödsystem. Detta resulterade i en förstudierapport som identifierade flera förändringsbehov.
Bland de identifierade behoven finns en centraliserad dokumenthantering och en utrensning av gamla dokument. Denna "städning" är nödvändig för att kunna utnyttja AI-verktygens möjligheter i framtiden. Förbundskansliet behöver även ett CRM-stöd för ärendehantering och kontaktuppgifter, men vi avvaktar RF:s kommande CRM-lösning. Vi har anmält vårt intresse till RF att vara ett "testförbund" för det nya systemet.
Ett tredje utvecklingsområde är att bättre utnyttja funktionerna i Microsoft 365 i vårt dagliga arbete.
Fakta: Digitalisera mera
På denna sida har vi beskrivit hur vi har jobbat med strategiområdet "Digitalisera mera". Så här beskrivs området i strategin Fokus Korpen 2025 bland annat:
Genom en ökad digitalisering vill vi skapa större samhörighet inom Korpen, effektivare kommunikation,
starkare varumärke och ett effektivare utnyttjande av hela organisationens samlade resurser.