Motionsaktiviteter för olika målgrupper

Visst är det betydligt roligare att sporta och motionera när du gör det tillsammans med andra? I Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet finns det mängder med sätt för olika målgrupper att engagera och aktivera sig. Bland annat sätter vi seniorer i rörelse, vi engagerar ungdomar genom initiativet Ungagerad och genom satsningen Laget ger vi tjejer som idag står utanför idrottsrörelsen möjlighet att hitta rörelseglädje och gemenskap i korpföreningar. På denna sida har vi samlat våra större målgruppsspecifika satsningar som vi har jobbat med under 2023 för att nå ut till så många människor som möjligt.

Idrottsklivet – en viktig framtidsfråga

Att bli starkare i utsatta områden är en viktig framtidsfråga och något som går i linje med vilka Korpen är och vad motionsidrott handlar om. Under hösten 2023 startades Idrottsklivet – en satsning för att skapa en meningsfull fritid för fler, särskilt barn och unga. Målet med Idrottsklivet är att stärka idrottsrörelsens närvaro i utsatta områden.

Idrottsklivet möjliggörs genom medel från regeringen. Korpen är med i denna satsning i samverkan med Riksidrottsförbundet, elva RF-SISU distrikt samt 13 andra idrottsförbund. Målet är att utmana idrottens traditionella normer och strukturer och rikta resurser dit behovet är som störst.

Förutsättningarna för en god hälsa är ojämlika och hälsoklyftorna i samhället ökar. Vi vill vara med och förändra detta, berättar Andrea Davidsson, chef för motionsidrott och projektledare för Idrottsklivet på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet.

Initialt ingår sex korpföreningar och tolv områden i Idrottsklivet:

Korpen Huddinge-Botkyrka - Botkyrka (Alby, Fittja, Storvreten) och Huddinge (Grantorp/Visättra, Vårby)

Korpen Linköping - Skäggetorp

Korpen Norrköping - Navesta

Korpen Jönköping - Råslätt

Korpen Halmstad - Andersberg

Korpen Eskilstuna - Lagersberg, Fröslunda och Skiftinge

Under 2023 påbörjades även arbetet med att starta ett nätverk för korpföreningar som har eller vill starta verksamhet i utsatta områden.

Ännu fler seniorer väljer Korpen

Träning och motion har inget bäst-före-datum. Vilka fysiska eller psykiska förutsättningar vi människor än har, så är rörelse något som bidrar till en starkare kropp, glädje och gemenskap. Då spelar åldern ingen som helst roll. Sedan 2020 har Korpen arbetat mer aktivt med sitt erbjudande mot den seniora målgruppen och 2023 var inget undantag. Året bjuder på flera framgångsfaktorer!

Aktiva seniorveckor
Två gånger om året, vecka 3 och 36, erbjuds prova-på aktiviteter som är anpassade för seniorer. Allt för att fler ska hitta till våra föreningar. Det är en nationell satsning som blir alltmer populär för varje år som går sedan starten för tre år sedan. Vecka 3 deltog 30 föreningar och under vecka 36 ökade engagemanget ytterligare till 49 deltagande föreningar. Totalt deltog 2 993 unika deltagare under vecka 3 och under vecka 36 motionerade 3 445 glada seniorer. Att arrangera veckan har resulterat i att målgruppen har fått upp ögonen för Korpen, tagit det sista steget och registrerat ett medlemskap i en korpförening.

Sickla Seniorer är med i Korpen och vi har haft stor nytta av det i arbetet med att bygga upp, driva och utveckla verksamheten. Vi har varit med i den Aktiva Seniorveckan sedan starten för tre år sedan. Vår marknadsföring är rätt enkel. Vi sätter upp lappar i affärer, restauranger och bibliotek. Vi får hjälp av SPF och PRO att skicka ut information till seniorer och så fixar Korpens rikskansli riktad reklam om vårt arrangemang på Facebook.

Seniorklustraprojekt
Svenska Gymnastikförbundet, Svenska Castingförbundet och Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har under två år utvecklat en idé som handlar om att samverka för att öka antalet aktiva 65+ inom idrottsrörelsen.​ Korpen har undersökt förutsättningar för central och lokal samverkan samt genomfört en större kartläggning som bland annat ledde oss fram till att genomföra tre piloter under 2023​ i orterna Växjö, Halmstad och Piteå.

Genom fysiska och digitala möten skapades förutsättningar för samarbete på regional och lokal nivå mellan våra olika specialidrottsförbund, föreningarna, RF-SISU:s distrikt samt olika externa aktörer. Allt för att nå ut bredare till målgruppen 65+​. Resultatet blev en stor satsning i Piteå samt en seniormässa i Stockholm.​

Utvecklingsgruppen
Under 2023 genomfördes det vi valt att kalla för Utvecklingsgruppen. Totalt deltog 14 föreningar där det under digitala möten utbyttes erfarenheter för att göra viktiga förflyttningar inom seniorområdet. En kartläggning har gjorts från nuläge till nyläge och frågor som föreningarnas behov och hur de bäst kan samverka lokalt har varit på tapeten. Allt med syfte att positionera Korpen ytterligare och få fler att vilja idrotta hela livet!

Utbildningen Ungagerad får toppbetyg!

Genom Ungagerad vill Korpen inspirera och stärka ungas engagemang i föreningslivet. Varje år samlas ungdomar från olika delar av landet för att fördjupa sig i ledarskap, föreningslära, projektledning och demokrati. Ungagerad 2023 har grundat sig på fyra ben – ledarskap, projektledning, föreningskunskap och demokrati.

Nytt för 2023 har varit att utbildningen helt och hållet bestod av fysiska träffar uppdelat på fyra tillfällen under året. Träffarna har utgått från några av deltagarnas orter och under året har Ungagerad haft 12 deltagare (sex killar och sex tjejer) från fem olika föreningar.

Under året har deltagarna drivit projekt och aktiviteter i sina lokala föreningar. Exempel på dessa är Laget, Pickleball, fotboll, parkour, dans och lovverksamhet. Ungagerad 2023 har genererat fler aktiva under 25 år. Både vad det gäller engagemang som organisations- och aktivitetsledare men även som initiativtagare till start av nya aktiviteter av och för ungdomar.

Ytterligare en nyhet för året är att Korpen har samverkat med Skolidrottsförbundet. Samverkan har inneburit två tillfällen för deltagarna att träffa andra unga ledare inom ett annat förbund. Under utbildningsåret har deltagarna fått möjlighet till tät dialog och uppföljning från förbundskansliet i form av föreningsbesök, digitala avstämningar och hjälp med administrativa ansökningsprocesser.

2023 har verkligen varit ett toppenår för Ungagerad. 12 av 12 deltagare ger utbildningen toppbetyg, 5 av 5. Elva av tolv deltagare vill fortsätta engagera sig inom organisationen.

Det här tar deltagarna främst med sig från Ungagerad 2023!

”Kunskap om föreningslivet och utbyte av erfarenheter. Att vara en bra människa, fått uppleva en miljö och nya aktiviteter som man annars inte skulle kunna ha råd med.”

”Projektledningskunskapen har tagit mig väldigt långt under året och ni visar oss att det finns ännu mer att ge.”

”Kontakter man skapat och att allt är möjligt.”

Fler tjejer aktiverar sig med hjälp av Laget

En tredjedel av unga som inte tränar anger som skäl att de känner att de inte duger eller är tillräckligt duktiga. Andelen ökar och ökningen har framför allt skett bland tjejer. Laget är därför en satsning av Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet för tjejer som vill hålla på med idrott utan krav på resultat och prestation.

Syftet med Laget är att erbjuda tjejer som idag står utanför idrottsrörelsen möjlighet att hitta rörelseglädje och gemenskap i korpföreningar. Det bildas en tjejgrupp i föreningen, det vi valt att kalla för Laget, och sedan bestämmer tjejerna tillsammans med sin ledare vilka motionsaktiviteter de vill bedriva.

Under 2023 har Laget bedrivits på fem orter - Borlänge, Jönköping, Nässjö, Piteå och Kristianstad. Bland annat har det dansats, spelats olika bollsporter och tjejkvällar har arrangerats. Nytt för 2023 är att det har genomförts inspirationskvällar för ledarna inom Laget. Varje kväll har haft olika teman men alla med syftet fortbildning, nätverkande och gemenskap. Inspirationskvällarna har letts av unga tjejer för unga tjejer!

Vi är tacksamma och uppskattar möjligheten för tjejsatsningen Laget. Det har aktiverat och tagit ut många tjejer till föreningslivet som annars är bara hemma. Tjejerna är glada att de nu kan samlas för att träna tillsammans och även kunna ha tjejkvällar där de vill ha gemenskap och skaffa sig nya vänner.

/Laget, City Skol If i Kristianstad

Laget i siffror

Laget har mer än dubblat i antal deltagare och aktivitetstillfällen under 2023.

• Korpen Piteå - 12 tjejer och två 2 nya medlemskap på gymmet.
  • City Skol If  - 35 tjejer.
  • Korpen Jönköping som bedriver Laget även i Nässjö - 58 tjejer och 41 nya medlemskap. Laget i Nässjö erbjuder barnpassning i anslutning till Laget, vilket har varit lyckat och haft stor betydelse för aktivitetens framgång.
  • Korpen Borlänge - 17 tjejer.

Mitt Everest lockar nya motionärer

Korpens motionsutmaning Mitt Everest går ut på att bestiga världens högsta berg, på hemmaplan. Genom att samla höjdmeter i sin lokala backe och registrera sina vändor kämpar deltagarna för att ta sig till toppen. Mitt Everest finansieras av Svenskt Friluftsliv och lanserades under pandemin 2021 efter att Korpen Umeå framgångsrikt genomfört Bränteverest år 2020.

Under 2023 ville 24 föreningar (2022: 24 st) hoppa på motionståget och arrangera Mitt Everest. Utmaningen är helt kostnadsfri att anordna och alla intäkter och nya medlemskap som föreningen säljer går direkt till föreningskassan. Med hjälp av Mitt Everest får föreningen alltså större synlighet, potential att locka nya medlemmar samt att varumärket Korpen stärks lokalt och tar större plats som motionsaktör.

I år kunde deltagarna välja på att gå 28 (2022: 26 st) olika backutmaningar runt om i landet. Totalt antog 360 personer (2022: 1 027 st) och en nationell organisation utmaningen.

Skoleverest nådde nya höjder även 2023

Skoleverest är en twist av Korpens motionsaktivitet Mitt Everest. Skoleverest riktar sig till skolor och fritidsverksamheter där klassen tillsammans hjälps åt att samla höjdmeter och ta sig upp för Mount Everest. Inom SkolEverest kan en klass även utmana andra klasser på skolan och följa statistiken på skolans egen topplista.

Varje vända en elev gör uppför skolans självvalda backe samlar höjdmeter till klassen. Det finns en framtagen webbapplikation som gör att läraren kan registrera de rundor klassen går och som summerar antalet höjdmeter. Läraren kan även grafiskt följa klassens väg upp mot toppen. Längs vägen passerar klassen ett antal milstolpar i form av mer eller mindre kända toppar i Sverige och runtom i världen.

Att vara med i Skoleverest är kostnadsfritt och nya skolor fortsätter hitta in till utmaningen. Främst är det idrottslärare som hittar till utmaningen via Riksidrottsförbundets hemsida för rörelsesatsning i skolor. Under 2023 deltog åtta olika skolor vilket är två fler än året innan.