Aktiva arbetsplatser

I över 100 år har Korpen samlat företag och arbetsplatser för att idrotta tillsammans. På senare år har digitala aktiviteter tagit alltmer plats för att möjliggöra för ännu mer rörelse.

Många imponerande resultat för årets Korpen Challenge

Korpen Challenge är en digital motionsutmaning som Korpen arrangerar tillsammans med företaget Challengize AB. Nationella organisationer och arbetsplatsföreningar bjöds in till den sex veckor långa motionsutmaningen och sammanlagt deltog 53 motiverade lag från norr till söder. Laget som fick kliva högst upp på vinnarpodiet blev det starka laget Pannbenet från Telia Idrotts- och Fritidsförbund.

"Det var likes i appen som peppade, Teamschattar som sporrade och så fick man inspiration från vad andra gjorde," säger Sara From i det vinnande laget, Pannbenen.

När utmaningen gick i mål kunde vi mäta att lagen tillsammans motionerat motsvarande 1,5 varv runt jorden eller om vi ser till antal bestigna Mount Everest blir det totalt 6 397 vändor. Ett imponerande resultat!

Fler företag motionerar tillsammans i Motionslandslaget

Motionslandslaget fortsatte växa sig större under 2023 och vid årsskiftet 2023/2024 var 388 arbetsplatser med i Motionslandslaget. Några av företagen som gått med i truppen under året är: Caravan Club, Trafikverkets Fritidsförbund, Kommunalanställdas Fritidsförbund, Folkspel och Ericsson.

En glädjande nyhet är att flera företag använt sig av Motionslandslaget i sin kommunikation för att locka fler till rörelse.

Världens största tipspromenad – en rolig och kunskapshöjande metod för att aktivera arbetsplatser

Världens största tipspromenad var under 2023 en del av satsningen på Motionslandslaget och växlade upp arbetet med att sätta Sverige i rörelse. Den digitala tipspromenaden kan användas av vem som helst och när som helst. Det finns flera olika tipspromenader att välja mellan där användaren väljer att gå antingen 20 eller 40 minuter. Något som visat sig vara mycket uppskattat är att anpassa och göra arbetsplatsspecifika tipspromenader.

Nudgingmaterial – ett sätt att bryta den stillasittande trenden

Att vi svenskar sitter allt för mycket, speciellt på arbetsplatser, är ingen nyhet. Därför behöver vi hela tiden komma på nya sätt att inspirera och underlätta för att motivera till rörelse i vardagen. Ett initiativ under 2023 var att ta fram ett nudgingmaterial med inspirerande övningar att göra under arbetsdagen. Varför inte göra benböj tills kaffet är klart!

Under 2023 har vårt stöd till arbetsplatsföreningarna och de nationella organisationerna utvecklats. Till exempel omfattar stödet nu bland annat ett erbjudande om en hemsideslösning. Stöd har även givits i form av engagemang i personaldagar, friskvårdsmånader, konferenser och årsmöten.

Det är upplyftande att se flera exempel på fina synergier mellan nationella organisationer, arbetsplatsföreningar, förbundskansliet och korpföreningar. Ett helt enkelt fint 2023 inom området aktiva arbetsplatser.

Guldregn för Sverige i EFCS – EM i företagsidrott

Sommar-EM 2023 för företag ägde rum under ett par riktigt heta dagar i Frankrike. Den 14-18 juni samlades tusentals människor i Bordeaux för att tävla i bland annat golf, friidrott, boule, badminton, bordtennis, löpning och triathlon. Från Sverige och Korpen deltog cirka 60 personer och tillsammans tog de sju medaljer av samtliga valörer.

”Vi var med första gången i fjol och fick blodad tand, berättar Christina Brändström Vattenfalls Idrotts- och Fritidsförbund”

Storsatsning på visuell kommunikation

För att tydliggöra och synliggöra vårt erbjudande till arbetsplatser har det under 2023 arbetats fram flertalet filmer och nytt grafiskt material.

Så blev Siemens idrottsförening så lyckad!

Aktivitetsdag hos Folkspels IF

Korpen Malmö fixade polisernas SM