Videon kan inte visas om du inte har godkänt cookies.
Godkänn nödvändiga cookies

Ökad synlighet för fler i rörelse

Rapportsläpp, tisdagspepp, växande följarskara i sociala medier och synlighet i såväl radio och tv som tryckt media. Korpen jobbar vidare för att ytterligare öka kännedomen om vår organisation. 2023 fick vi dessutom pris för våra ansträngningar.

Ett av Korpens strategiområden handlar om att vi ska stärka vårt varumärke och kommunicera bättre. Under det gångna året finns flera exempel på arbete som gjorts för att ta steg i denna riktning. 

En insats som fortsatt att synliggöra Korpen är Motionslandslaget. Folkhälsoinitiativet lanserades 2022 med målet att sätta fler människor i rörelse, dels genom att sprida inspiration och dels genom att hjälpa fler att hitta till Korpen. 

Den kampanjfilm som togs fram i samband med lanseringen blev under 2023 nominerad till Publishingpriset i kategorin film. Och när vinnarna presenterades i november stod det klart att vi kammade hem ett silver! I spelaren ovan kan du se hela det prisade klippet. 

Motionslandslaget i siffror

Vid utgången av 2023 hade drygt 26 000 privatpersoner och närmare 400 arbetsplatser gått med i Motionslandslaget. Vid samma tidpunkt hade Motionslandslagets Facebook-grupp över 2 000 medlemmar. 

Alla som är med i Motionslandslaget får nyhetsbrevet Motionsnytt som innehåller motionstips, erbjudanden, fakta om hälsa och träning och inspiration från förbundskapten Micael Dahlen. Under 2023 skickades nyhetsbrevet ut sju gånger.

Midnattslopp, tipspromenad och motionsstreak

Motionslandslagets 2023 har också bjudit på en hel del aktiviteter. I  juni lanserade vi Världens största tipspromenad, som är ett digitalt verktyg med frågor på alla möjliga teman. 

Tipspromenaden används med hjälp av en mobiltelefon och för att frågorna ska dyka upp måste användaren röra på sig. Det går att välja mellan tipspromenader som tar 20 minuter eller 40 minuter.

– Det här är ett konkret sätt att göra något för att få fler i rörelse. Vi sänker trösklarna och ökar förhoppningsvis sannolikheten för att den där promenaden faktiskt blir av, säger Erik Eng, tf generalsekreterare för Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet.

Tipspromenaden fick synlighet på flera olika sätt. Utöver Korpens egna kanaler syntes den även i annonser i tidskrifterna Vi, Vi läser, Filter, Offside och Skriva. 

Korpen ingick också ett samarbete med Midnattsloppet som innebar att Motionslandslagets motionärer kunde delta i sina gulblå landslagströjor till rabatterat pris. Under en magisk sensommarkväll samlades ett härligt gäng från vår landslagstrupp på Zinkensdamms IP i Stockholm och laddade för loppet. Ytterligare några deltog i Malmö och i det digitala loppet. 

Dessutom blev det en favorit i repris när motionsstreaken gjorde comeback i november. Under en veckas tid peppade vi i Motionslandslaget varandra att motionera minst 20 minuter om dagen. Förbundskapten Micael Dahlen var med och coachade genom att dela tips, inspiration och roliga övningar. 

För att trösklarna ska vara så låga som möjligt är motionsstreaken helt gratis och det krävs heller ingen registrering för att delta. Det går därför inte att säga exakt hur många som deltog i 2023 års utmaning. Däremot genomfördes en utvärdering som spreds i sociala medier och som skickades ut till alla som prenumererar på Motionsnytt. Totalt svarade 328 personer och till vår stora glädje visade det sig att hela 91 procent uppnådde rörelsemålet med att motionera minst 20 minuter om dagen under veckan.

Det var några återvändare, 20 procent, som genomförde motionsstreaken för andra gången, men hela 75 procent som hoppade på utmaningen för första gången. Ett glädjande besked att så många nya tog möjligheten att få träningsinspiration!

Utvärderingen visade också att majoriteten (77 procent) anser att sju dagar är en lagom lång period för motionsstreaken. Av de som svarade tyckte 21 procent att motionsstreaken gärna hade kunnat pågå lite längre medan 2 procent tyckte att en vecka var lite för lång tid för att orka hålla i. 

” Jag och kollegorna gick ihop och gjorde det tillsammans. Vi har skrattat mycket och samtidigt kommit i gång. Vi ska fortsätta med detta.”

Opinionsbildning 

Korpen är en kraft att räkna med när det gäller folkhälsa. Varje dag motionerar människor över hela landet med någon av våra drygt 270 föreningar. 

Men vi vill ta ett ännu större ansvar när det kommer till att sätta människor i rörelse. Och för att göra det behöver vi ta mer plats i det offentliga samtalet.

Efter många månaders arbete kunde vi under försommaren 2023 släppa den första upplagan av Korpens undersökning av befolkningens motionsvanor "Motionssverige". Tillsammans med analysföretaget Ungdomsbarometern ställde vi frågor till drygt 1 300 personer om deras tankar och känslor kring motion för att ta reda på vilka hinder och möjligheter som finns för mer rörelse i människors vardag.

– Att konstatera att svenskarna rör sig på tok för lite är att slå in öppna dörrar. Vi ville med undersökningen Motionssverige lära oss mer om mekanismerna och känslorna som gör att det ibland tar stopp i vår ambition att motionera, berättar Kajsa Sellidj -Wretman som är utvecklingsstrateg på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet.

Resultaten presenterades i olika sammanhang under året, bland annat under ett livesänt webbinarium som var öppet för alla intresserade att delta i. 

Undersökningen utmynnade också i en debattartikel om vikten av att skapa förutsättningar för rörelse och arbetsplatsernas möjlighet att bidra till stärkt folkhälsa. Artikeln publicerades i Socialmedicinsk tidskrift (SMT) som kom ut med ett temanummer om idrott och folkhälsa. 

Växande följarskara i sociala medier 

Publiken som tar del av Korpens innehåll i sociala medier växer stadigt. Under 2023 ökade vår följarskara i alla kanaler. Störst var förändringen på Instagram där vi fick 32 procent fler följare än året innan. 

Som tidigare nämnt var Motionslandslaget en del av det innehåll som uppskattades. Exempelvis syntes en tydlig peak i följartillväxten under motionsstreaken som genomfördes i november. 

Ett annat uppskattat inslag var "Tisdagspeppen" som infördes 2023. Konceptet innebär att Korpen delar ett motionstips varje tisdag för att sprida lite glädje och energi. Tisdag visade sig nämligen vara veckans minst lyckliga dag när förbundskapten Micael Dahlen undersökte saken. 

De peppande inläggen handlar om alltifrån grupputmaningar till enskilda övningar,  från bollsport till smidighetsträning. Inte sällan har de en koppling till ett aktuellt ämne eller en trendande företeelse. 

Liksom tidigare var Instagram och Facebook Korpens största sociala mediekanaler 2023. Under senare år har vi dock sett en allt snabbare tillväxt på Linkedin. 

Utöver följartillväxt mäter vi även genomslaget i sociala medier med måtten engagemang och räckvidd. Jämfört med året innan ökar siffrorna på Instagram och minskar något på Facebook under 2023. Det ska ses i ljuset av att vi lade mindre pengar på att annonsera och boosta innehåll i sociala medier. Det bör också tas i beaktning att lanseringen av Motionslandslaget fick stor effekt på siffrorna under 2022, vilket innebär att minskningen sker från en redan hög nivå. 

Facebook 

  • Antalet följare: 6 600 (+9% jmf förra året)​​​​
  • Räckvidd: 662 000 (-31,6 %)
  • Engagemang: 130 000 (-23% jmf förra året)​​

Instagram 

  • Antalet följare: 2 460 (+32% jmf förra året)​​​​
  • Räckvidd: 357 000 (+1,9 % jmf förra året)​​
  • Engagemang: 6 460 (+33% jmf förra året)​​

Gå-fotboll och herryoga kastade ljus på Korpen

Korpen har synts i såväl tidningar som etermedier 2023. Under våren fick exempelvis Korpen Piteå besök av TV4 som gjorde ett reportage om föreningens yoga för äldre herrar. Aktiviteten lyftes fram som ett gott exempel i ett nyhetsinslag om att det satsas för att få fler seniorer i rörelse.

Se Korpens eget reportage från herryogan!

Andra sammanhang då Korpen fick medialt utrymme var när vi anordnade vår nationella seniorvecka och när vi försökte sätta världsrekord i tipspromenad. Även Mitt Everest, utmaningen som går ut på att bestiga världens högsta berg på hemmaplan, plockades upp i medier.

När Musikhjälpen 2023 gick av stapeln i Växjö var Korpen en av de lokala föreningarna som såg till att hålla igång aktivitetsytan på torget. Korpen fick även synas i rutan när Thomas Ravelli och Tommy Svensson deltog i vår Gå fotbolls-match och när Korpen Växjö visade upp lite pausgympa. 

Korpen Växjös insamlingsbössa fick under veckan ihop 6 300 kronor. 

Medial uppmärksamhet i siffror 

Totalt skickade förbundskansliet ut 19 pressmeddelanden under året.  I statistiken var det tre stycken som stack ut, båda ut utifrån öppningsgrad och lästid: 

- Motionssverige Här var öppningsgraden 63 procent av de 381 utskick som gjordes. Den här artikeln hade också den högsta lästiden av våra pressmeddelanden – totalt 2,3 minuter.

- Tipspromenaden (x2) När Korpen lanserade Världens största tipspromenad skickades 493 pressmeddelanden ut till dagspress, TV, radio och branschmedia. Öppningsgraden var 41 procent och lästiden var två minuter. 

Hitta din aktivitet
eller dra igång något eget.