Stöd för att utveckla och lära

Inom Korpen finns stor uppfinningsrikedom och många nya, goda idéer. För att ta till vara på innovationskraften fördelar förbundskansliet årligen ekonomiskt stöd till föreningar som vill utveckla sina verksamheter. Dessutom bedrivs påverkansarbete för att skapa bättre förutsättningarna för vår organisation.

Under 2023 fick Korpens föreningar dela på närmare 900 000 kronor i projektstöd till olika utvecklingsinsatser. Det handlade dels om stöd för att kunna genomföra egna satsningar och dels för att kunna skicka deltagare till Korpens mötesplats och ledarutbildningen för unga, Ungagerad.

Totalt var det 22 föreningar som beviljades projektstöd. En av dessa är Korpen Piteå som sökte medel för Laget, en satsning som handlar om att erbjuda aktiviteter för unga tjejer utan krav på resultat och prestation.

Varje vecka samlas en grupp för att idrotta tillsammans.

– Det är jätteroligt! Då kan vi röra på oss, spela och vara med vänner, säger deltagaren Moahim. (Se mer i spelaren ovan).

Projektstöd 2023

Utbetalda medel: 891 479 kr (2022: 1 203 493 kr)

Antal föreningar som beviljats stöd: 22 st (2022: 26 st)

Snitt per förening: 40 522 (2022: 46 288 kr)

Så mycket pengar fick föreningarna som beviljades projektstöd i snitt under 2023.

Återtartsstöd ger effekt

Korpen har även under 2023 haft återstartsstöd att fördela till insatser för att rekrytera, återrekrytera och behålla medlemmar efter pandemin. Omkring 48 procent, cirka 2,8 miljoner kronor, av återstartsstödet som förbundet har använt gick direkt ut till föreningarna. Bland annat har de fått ta del av medlen genom projektstöd och genom "25-kronan". Det sistnämnda innebär att föreningar med medlemmar i KIT (Korpens IT-system) får betala 25 kronor per medlem till Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet istället för 50 kronor per medlem.

Föreningarna har även fått ta del av medlen på andra sätt, exempelvis i form av subventionerat deltagande på Mötesplatsen 2023 och kostnadsfri uppstart av föreningshemsidor under korpen.se.

I KIT har antalet medlemmar ökat med 19% 2023 jämfört med när vi påbörjade arbetet med återstartsstödet i slutet av 2021. Det visar att återstartsstödet haft verkan när det gäller att rekrytera, återrekrytera och behålla medlemmar.

Påverkansarbete för mer resurser till Korpen

För att kunna utvecklas och bedriva en attraktiv verksamhet krävs att våra föreningar har rätt förutsättningar. Men det är tyvärr inte ovanligt att Korpen kommer i kläm när det gäller exempelvis bidragssystem och hallbokningar. För att vi är annorlunda (på ett bra sätt).

Därför har vi 2023 påbörjat arbetet med att ta fram ett grundmaterial som kan användas av alla föreningar som vill eller behöver visa för kommuner vilka vi egentligen är och vad vi behöver för att lyckas bidra till folkhälsan med rörelseglädje och gemenskap.

Materialet testades första gången i skarpt läge när vi tillsammans med Korpen Malmö besökte Malmö stad. Materialet innehåller fakta om föreningen, vad föreningen vill och vilket stöd som då behövs för att lyckas samt en del som berättar om Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet i stort.

Debattartikel i Socialmedicinsk tidskrift

För att ytterligare visa på Korpens viktiga roll för folkhälsan författade förbundskansliet en debattartikel som publicerades i Socialmedicinsk tidskrift. I artikeln lyfte vi bland annat resultat från vår undersökning Motionssverige, däribland arbetsgivares möjligheter att sätta människor i rörelse.

Korpen medverkade i Socialmedicinsk tidskrifts temanummer om idrott och folkhälsa.