Korpens digitala resa fortsatte

För att fortsätta vara en organisation som är rätt i tiden låg fokus även under 2023 på att erbjuda smidiga och bra digitala lösningar. Både vad det gäller hemsideslösningar men även vidareutveckling och stöttning i Korpens gemensamma IT-system KIT.

Fokus på lärande och utbildning av föreningshemsidor

Under 2022 låg fokus på att flytta föreningarnas hemsidor till samma plattform som korpen.se. Lagom till deadline vid årsskiftet 2022/2023 hade samtliga hemsidor lanserats åt de föreningar och förbund som anmält intresse. Detta innebar att 2023 var ett år där vi lagt mest fokus på att utbilda föreningar i hemsidesverktyget.

Under januari-april hade vi en heltids konsulttjänst dedikerad till att jobba enbart med föreningshemsidor. Detta resulterade i att hela 40 föreningar utbildades under året. För att underlätta hanteringen av sin föreningshemsida har resurser lagts på att uppdatera en manual i Umbraco samt att skapa ett tiotal instruktionsfilmer. Utöver utbildning tillhandahåller förbundskansliet support till föreningar vid behov.

Närmare 100 föreningshemsidor är lanserade, varav åtta är Vattenfallssidor (en nationell organisation som inte är listad på korpen.se då deras verksamhet endast vänder sig till deras egna anställda).

Ny version av KIT lanserad

Ett fyrtiotal föreningar fick under året börja använda den nya versionen av KIT, Korpens IT-system. Det har även påbörjats ett designarbete för tävlingsdelen i KIT då den behöver ändra utseende och användarvänlighet för att följa den nya versionen av KIT.

Den största behållningen under 2023 fick föreningarnas medlemmar eftersom utseende och flöde för bokning och betalning moderniserats.

För att kunna stötta och hjälpa föreningarna i deras användning av KIT har en viktig prioritet även detta år varit att möta föreningarna. Under året har det gjorts 30 fysiska föreningsbesök (fördelat på 23 olika föreningar) och 74 digitala föreningsmöten (fördelat på 48 olika föreningar).

Utvecklingsrådet har även haft fyra möten. Syftet med Utvecklingsrådet är att föreningarna ska få ge förslag på förändringar, göra gemensamma prioriteringar av befintliga önskemål och lära av varandra. Av de utvecklingsönskemål som gruppen haft under året har två blivit implementerade, då fokus legat på utvecklingen av MyBusiness Tävling. I Utvecklingsrådet är 12 föreningar representerade.