Närmare 500 antog utmaningen Korpen Challenge

Korpen Challenge arrangerades även under 2022, men den här gången vid endast ett tillfälle. Som tidigare kunde vi konstatera att deltagarnas upplevda hälsa, aktivitetsnivå och allmänna mående förbättrades, tack vare motionsutmaningen.

Tillsammans med vår partner Challengize AB har vi under många år arrangerat Korpen Challenge. Den digitala motionsutmaningen riktar sig till arbetsplatser och företag och går att genomföra oavsett om kollegorna finns fysiskt på arbetsplatsen eller på distans.

Ökat välmående bland deltagarna

Under 2022 genomförde vi endast en Korpen Challenge och nådde därmed betydligt färre deltagare än åren innan.

Liksom tidigare har vi dock kunnat se att deltagarnas upplevda hälsa ökade. 2022 landade snittet på 3,5 procent  (2021: 7 procent). Deltagarnas aktivitetsnivå steg med 9 procent (2021: 14 procent) och deras allmänna mående gick upp med 4 procent (2021: 11 procent).

Korpen Challenge 2022

Antal omgångar: 1 (2021: 4)

Antal lag: 67 (2021: 345)

Antal individuella deltagare: 481 personer (2662 personer)

TIF Vamos vinnare för andra året i rad

En gång är ingen gång, två gånger är en vana. För TIF Vamos har totalseger i Korpen Challenge blivit just en vana. När den sista motionspoängen ramlade in runt midnatt den sista Challenge-dagen, stod det klart att Vamos hade tagit hem segern för andra gången. Även i förra årets Korpen Challenge vann TIF Vamos, som är en del i Telia Idrotts- och Fritidsförbund.

På andra och tredje plats hamnade Sävar Brånet och Sävar Ferievägen. Här handlade det om en prestigefylld kamp mellan ett gäng gator i den västerbottniska orten Sävar. Brånet och Ferievägen har turats om att ligga i topp, men med minsta möjliga marginal tog sig Brånet förbi Ferievägen.

Hur har ni i Vamos klarat av att hitta motivationen i ännu en Korpen Challenge?

– Det är inte svårt, konstaterar Sofia Bengtsson som är lagledare för Vamos. Vi jobbar på olika platser i Sverige, men eftersom vi kan peppa och motivera varandra digitalt så är det enkelt att gå eller springa de där sista metrarna.

Ni har legat i toppskiktet under alla sex veckor. Har ni inte haft en enda svacka?

– Nej, faktiskt inte. Jag har själv varit skadad, men ändå lyckats få in tillräckligt många poäng. Men det har varit perfekt att rehabilitera min hälsporre med 16 000 promenadsteg. Alla andra i laget har varit väldigt noga med att genomföra fysisk aktivitet och ALLTID registrera. Dessutom har vi hållit koll på varandra och påmint om att ”nu är det dags att dra in poängen”.

Det låter som att ni har skapat en bra sammanhållning, tack vare Korpen Challenge?

– Ja, verkligen. Vi var ett lite mindre lag den här gången, men även de som valde att inte delta nu i vår har funnits med i vår Teams-chatt och hejat på oss. Det är ju också häftigt att vi kan hitta en laganda, trots att vi bor och jobbar på olika platser i Sverige.