Mitt Everest lockar nya motionärer

Mitt Everest är en utmaning som finansierats av Svenskt Friluftsliv och som lanserades under pandemin 2021 efter att Korpen Umeå framgångsrikt genomfört Bränteverest år 2020.

2022 sjönk av naturliga skäl de digitala träningsformerna eftersom många längtade efter att göra annat när samhället öppnade upp igen efter pandemin. Trots en nedgång i antalet deltagare var det ändå godkänt att så många tog sig an utmaningen. För att få en större bredd skulle en större marknadsföringsinsats behövas då utmaningen fortfarande är för okänd.

Enkelt att vara med

Utmaningen går ut på att antalet höjdmeter mäts upp i en lokal backe och att deltagaren sedan ska gå det antal vändor som motsvarar antalet höjdmeter upp till toppen av Mount Everest (8 849 hm). Syftet är att få människor i rörelse samtidigt som de också ska lära känna sin närmiljö.

En viktig del av utmaningen är att det ska vara så enkelt som möjligt att vara med. Det behövs inga avancerade gps-klockor, utan det räcker med att registrera antalet vändor som man gått en viss dag.

Nyheter under 2022

Mer motivation på vägen upp

Längs vägen upp till toppen passeras 14 toppar (tidigare 13 st) efter att Ukrainas högsta topp Hoverla lades till för att uppmärksamma Rysslands invasion av Ukraina. För att öka motivationen ytterligare lade vi även till 13 olika utmärkelser som man kunde få genom att klara olika utmaningar.

Personligt mål så att alla kan nå sitt egna Everest

För att öka motivationen även för de som känner att världens högsta berg är ett för högt ställt mål gjorde vi det möjligt att välja valfri bergstopp som sitt personliga slutmål.

Bättre hälsa och lokal sammanhållning

Att gå (eller jogga) uppför en backe är väldigt bra träning och ger både styrka och höjer pulsen. Det gör skillnad för de som är med i utmaningen.

Bland dem som är med märker vi att det är många som inte tidigare haft kontakt med Korpen och att de verkligen blir lokala ambassadörer för initiativet. När det blir som mest lyckat uppstår det en lokal gemenskap där deltagarna både ses fysiskt i backen och varvar det med att peppa varandra digitalt i den tillhörande Facebook-gruppen.

Precis som med Motionslandslaget lockas en del som inte alls tränar eller motionerar i stor utsträckning även av Mitt Everest. De vittnar om tydliga positiva hälsofördelar och en stolthet över att ha klarat av utmaningen. Just att man kan gå under lång tid och kan ta det i sin egen takt med några vändor om dagen gör det möjligt för många att faktiskt klara av det.

Även detta år gjordes en utvärdering som visar  att 71 % (2021: 72%) av deltagarna upplever att deras fysiska hälsa förbättrats tack vare sitt deltagande i utmaningen och 61 % (2021: 62%) upplever att de förlagt mer tid till fysisk aktivitet i en naturnära miljö.

Antal backutmaningar: 26 (2021: 26)
Antal föreningar: 24 (2021: 22)
Antal deltagare: 1 027 (2021: 1700)
Mount Everest-bestigare: 236 (2021: 340)