Laget nu på fyra orter

Laget är en satsning av Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet för tjejer som vill hålla på med idrott utan krav på resultat och prestation. Syftet är att erbjuda tjejer som idag står utanför idrottsrörelsen möjlighet att hitta rörelseglädje och gemenskap i korpföreningar.

Vår metod är att bilda grupper inom föreningarna där deltagarna själva bestämmer aktiviteterna tillsammans med en ledare.

Unika upplägg på varje ort

Laget finns nu på fyra orter, Stockholm, Jönköping, Piteå och Karlstad! I och med att det är ledarna och de aktiva tjejerna som tar fram ett aktivitetsschema ser Laget olika ut på de fyra olika orterna. Några exempel på aktiviteter är dans, basket, badminton och skateboard.

Inför starten utbildas unga tjejer och kvinnor för att ge dem verktyg att dra igång aktiviteten. Under utbildningen samtalas det om föreningskunskap, ledarskap och planering av aktiviteter. Något som återkommande lyfts på dessa utbildningsträffar är ett stort behov av idrottsaktiviteter för tjejer av tjejer.

Samverkan framgång

Att Laget kan bidra till positiv förändring såg vi flera goda exempel på under året. Inte minst i Jönköping där projektet gett ringar på vattnet och lett till att Korpen Jönköping nu startar simskola för unga tjejer och kvinnor. Simskolan bidrar inte bara med livsviktig simkunskap, utan också självförtroende. En stor del av framgången i Jönköping bygger på samverkan med kommunen, men även med organisationer utanför idrotten.