Korpen ökar närvaron i media
Korpens närvaro i media ökar något, sett till de senast jämförbara åren. Som tidigare är det också våra satsningar på motionsutmaningen Mitt Everest och Seniorveckor som resulterar i artiklar och omnämnanden i radio/podd/TV.
Under 2022 skickade vi totalt ut 26 pressmeddelanden. Inför Mitt Everest och Seniorveckan styrdes utskicken till de specifika geografiska områden där evenemangen ägde rum.
Det pressmeddelande som fick flest att klicka på ”Läs pressmeddelandet” var lanseringen av Motionslandslaget. Totalt öppnades just den texten 3 971 gånger. Den statistik vi får från vårt pressverktyg Via TT visar följande totala resultat:
- 38 procent i öppningsgrad för utskickade pressmeddelanden
- 6 010 sidvisningar
- 27 artiklar har skrivits baserade på pressmeddelandena
Totalt har 800 artiklar med koppling till Korpen skrivits under 2022, enligt mediaövervakaren Meltwater. Här går det dock att räkna bort cirka 20 procent där ordet Korpen inte är kopplat till vår verksamhet.
Korpen i radio och poddar
Vi ökar vår närvaro i poddar och radio under året, visar pressverktyget All Ears. Här är det framför allt i fotbollssammanhang som Korpen nämns. En liten uppstickare finns när det handlar om specifik region: Gotland nämns oftare än andra regioner kopplat till Korpens relevanta sökord. Fördelningen mellan radio och poddar är jämn, med en liten övervikt av omnämnanden i poddar.
- Totalt har Korpen nämnts 205 gånger i poddar eller radio
- Räckvidden var 15 miljoner personer
- Estimerat PR-värde var 13 miljoner kronor
Korpen har också varit synligt i TV under året. Bland annat uppmärksammades Korpen Piteås gåfotboll i ett inslag av SVT Nyheter Norrbotten.