Godkänn nödvändiga cookies
330 svenskar besteg Mount Everest 2021 med hjälp av Korpen
2021 blev startskottet för en helt ny digital utmaning i Korpen. Då lanserades Mitt Everest och under året deltog 22 korpföreningar över hela landet i utmaningen genom att erbjuda lokala everestutmaningar, på hemmaplan. Sammanlagt antog över 1 700 personer utmaningen och Sverige fick 330 nya everesbestigare genom utmaningen.
För den lokala korpföreningen innebar utmaningen många helt nya medlemmar samt fin uppmärksamhet i lokal media.
Vad är Mitt Everest?
Genom utmaningen Mitt Everest ville vi ge människor möjligheten att bestiga världens högsta berg, på hemmaplan. Föreningen valde ut en lokal slalom- eller pulkabacke och mätte upp höjdmeter som motsvarar det exakta avståndet från fot till topp på världens högsta berg. Vi utvecklade en teknisk plattform som skulle hjälpa deltagaren att visualisera vägen mot toppen på Mount Everest. Deltagaren som anmälde sig betalade en av föreningen beslutad aktivitetsavgift och blev även medlem i föreningen. Deltagaren registrerade enkelt sina vändor uppför backen och kunde följa sin väg upp mot toppen. Längs vägen mot toppen passerade hen 13 toppar i Sverige och runtom i världen.
Syftet med utmaningen, som möjliggjordes av stöd från Svenskt Friluftsliv, var att skapa en rolig och coronasäker motion utomhus i den tätortsnära friluftsmiljön. Backarna i utmaningen blev porten till ett större angränsande friluftsområde som många deltagare under utmaningen blev nyfikna på att utforska mer.
Idén till utmaningen kom från Korpen Umeå som sommaren 2020 genomförde Bränteverest. Den utmaningen innebar att umeåborna skulle bestiga Mount Everest i Bräntbergsbacken i Umeå. Över 800 personer deltog och utmaningen fick stor medial spridning.
Hur gick det 2021?
Målet inför 2021 var att tio föreningar skulle vara med och erbjuda utmaningen första året, en siffra som överträffades med mer än det dubbla då vi sammanlagt var 22 föreningar runtom i landet som hakade på. I många backar skapades en väldigt fin gemenskap mellan deltagarna som kämpade tillsammans och hejade på varandra. De flesta utmaningar hade även facebookgrupper där deltagarna digitalt kunde dela med sig av sin resa mot toppen och där föreningen kunde uppmärksamma personer som nått toppen och skicka peppande meddelanden. Det blev således en väldigt fin hybridutmaning där den tekniska plattformen utgjorde kittet men där det fysiska mötet i backen och gemenskapen som följde med det gav utmaningen en gemenskap. Precis som vi vill att Korpen ska vara.
Många av de lokala korpföreningarna fick lokal uppmärksamhet i media genom utmaningen som ni kan se på bilden nedan.
Deltagarna blev mer fysiskt aktiva genom utmaningen
I utvärderingen efteråt fick vi ett väldigt fint kvitto på att Mitt Everest varit uppskattad av deltagarna. På frågan om helhetsupplevelsen av utmaningen blev snittbetyget 9 av 10 möjliga. Två viktiga mål med utmaningen var att vi skulle locka deltagarna till mer fysisk aktivitet och att det skulle göras utomhus.
70% av deltagarna svarade att de genom utmaningen varit mer fysiskt aktiva än innan och ca 60% menade att de tränat mer utomhus i naturen än tidigare med hjälp av utmaningen.
Alldeles fantastiska siffror som visar att vi kan göra skillnad för individen som väljer att motionera tillsammans med Korpen.
Kommer tillbaka 2022
Mitt Everest kommer självklart tillbaka under 2022. Med en utvecklad teknisk plattform och lärdomar från det första året siktar vi på att öka såväl antalet deltagare som antalet arrangerande föreningar under 2022.