
Innebandy | Regler
Motion, friskvård i gemenskap och att ha roligt tillsammans är det väsentligaste i Korpens verksamhet. Vi menar att ett balanserat humör, en schysst värdegrund och ett gott bemötande på planen ger glädje och minskar risken för skador.
För att ytterligare minska risken för skador inom Korpinnebandy vill vi uppmana alla lagledare och spelare att avsätta tillräcklig tid för uppvärmning före match (10-15 min). Om ni är ordentligt uppvärmda minskar ni risken för skador. Tänk på att tiden inte räcker till för detta i salen.
TÄVLINGSFORM
- Matchtid 2 x 15 minuter. Halvtidsvila max 2-3 minuter. Enligt reglerna ska det ske sidbyte, men är lagen överens om att det inte är nödvändigt är även det OK. Beslutar lagen sig för att göra sidbyte ingår tiden för detta i halvtidsvila på 2-3 minuter.
- 2 lic spelare per lag är ok.
- Antal spelare på banan 5 + målvakt. Antal byte av spelare är obegränsat och får ske under hela matchen.
KLÄDSEL
- Laget, undantag för målvakten, ska ha enhetlig klädsel. Önskemål är att lagspelarna har numrerade tröjor. Har båda lagen samma tröjfärg, är det bortalaget som ska byta färg. Har bortalaget inga andra tröjor, får dom i nödfall låna västar.
- Alla spelare ska ha skor på sig. Detta gäller även målvakten.
- Lagets kapten ska ha en armbindel som identifierar vilken roll han har. Lagkaptenen är den enda som kommunicerar med domaren under match och ska även bistå domaren om så behövs.
- Alla ringar, smycken, all typ av piercing, klockor och andra liknande föremål som är löstagbara får inte förekomma på plan. Är föremålen inte löstagbara ska de tejpas. Med skaderisk avses risk för skada för antingen spelaren själv eller andra. Domaren avgör vad om är skaderisk och uppmanar spelarna att rätta till utrustningen.
REGLER
- Korpen Tillämpar Svenska Innebandyförbundets regler.
- Det är inte tillåtet att spela hem till målvakten.
- Slag på klubban, lyftning av klubban, knuff, hög klubba, handstoppning, "dubbelfot", nick, hopp etc leder till frislag eller straffslag till motståndarna. Det kan i vissa fall även leda till utvisning i 2 minuter.
- Förtydligande hög klubba: Som hög klubba räknas ifall en spelare med någon del av klubban eller foten spelar eller försöker spela bollen över knähöjd.
- Spel mellan knä och midjehöjd är frislag.
- Spel över midjehöjd är 2 minuter. Dock är det tillåtet att före eller efter tillslaget av bollen ha klubban upp till midjehöjd. Om ingen annan spelare är i närheten och domarna bedömer att motståndarna inte störs, tillåts även en högre fram- eller baksving än till midjan.
- "Knackning" i golvet eller annan störning för motståndarna är inte tillåtet.
- Störa målvakt genom vända ansiktet mot målvakten och sedan försöka skymma. Resulterar i Frislag.
- Vid t ex frislag är det tillåtet att ha max 3 beröringspunkter i golvet. Klubban är inte inräknad i detta. Dock inte bägge knäna i golvet, eller icke klubbförande hand i golvet.
- Vid frislag ska motståndarna inta minst 3 meters avstånd, klubban inräknad, från bollen. Detta ska ske utan att domaren ska behöva säga till om det. Överträdelse leder till 2 minuters utvisning.
- Vid tekningar sätter bortalaget ner klubban först vid tekningar på mittplanen. I annat fall sätter det försvarande laget ner klubban först. Om det inte utförs korrekt så blir det frislag, ej byta av spelare.
- Ett lag måste ha minst 5 spelare plus en utrustad målvakt för att få börja matchen. Annars blir det WO, d v s 5-0. Undantag kan göras ifall motståndarna ger godkännande till spel ändå. Då räknas resultatet och ingen WO kan krävas i efterhand.
- Alla fasta situationer (tekning, frislag, inslag och straffslag) får gå direkt i mål.
- Timeout får tas en gång per lag och per match.
- Vid målvaktsutkast måste bollen studsa innan mittlinjen.
- Om en anfallare är inne i målgården, leder det till frislag. Om en försvarare är inne i målgården och påverkar spelet, leder det till straff.
- En klubbas hook får inte överstiga 30 mm. Endast lagkaptenen kan begära mätning av en spelares klubba. Är hooken större än 30 mm, ska den felande spelaren utvisas på matchstraff
1. Är hooken godkänd, ska den ”klagande” lagkaptenen utvisas 2 minuter. - ”Det är inte tillåtet för en spelare att ingå i mer än ett lag under pågående säsong”.
FAIR PLAY
Vi i Korpen vill att gemenskap, motion och att ha roligt ska genomsyra vår verksamhet. Lagkaptenen för laget ska inför varje match presentera sig för domaren så han vet med som är lagets talesman samtidigt som Korpens matchrapport lämnas till domaren. Efter matchen ska hela laget tacka domare och motståndarlag för god match.
TABELLRÄKNING
Serierna genomförs som enkelserier. De två bäst placerade lagen går upp en division och följaktligen flyttas de två sist placerade lagen ner en division. Avvikelser från detta, t ex tvångsnedflyttningar eller bonusuppflyttningar, kan ske om antalet lag i respektive serier blir förändrade mellan två säsonger eller vakanser uppstår. Eventuella ändringar bestämmer sektionen. Vid lika poäng räknas i första hand målskillnad. Därefter flest gjorda mål. I tredje hand räknas inbördes mötet. Om även inbördes mötet är lika blir det lottning.
STARTA ETT KORPLAG
I samband med anmälan så anges bland annat lagets namn och kontaktpersoner (två st). Det är sedan genom kontaktpersonerna som all information och kontakt med laget sker.
Förutom att anmälningsavgiften ska betalas in innan seriespelet påbörjas, måste även varje deltagare lösa ett personligt medlemskap i Korpen, 230 kr/person/år. För övrigt är det bara att samla ihop ett kompisgäng eller företagslag och anmäla sig.