Regler - Så spelas korpserien i basket
Det är lagledarens uppgift att se till att samtliga spelare i laget kan nedanstående regler, samt läst Korpens tävlingsbestämmelser för bollsport.
Läs även: Korpen Stockholms tävlingsbestämmelser för bollsport
1. Så spelar ni
När bollen bryts ska båda fötterna vara bakom 3-poängslinjen innan spelaren får sätta igång spelet, annars går bollen om och eventuell poäng blir bortdömd. Efter mål, foul eller att bollen har varit ute ur spel ska spelet sättas igång med en studspass till motståndarlaget.
Upplägg och speltid
3x3, dvs. 3 mot 3 på halvplan mot en korg. Speltid 2x15 min (1 timeout/lag/halvlek). Är något av lagen försenade ska domaren förkorta speltiden. Efter 10 minuter har domaren rätt att tilldöma det närvarande laget segern med 10-0 på walkover.
2. Regler
Foul
- Vid foul inom straffområdet får det anfallande laget tillbaka bollen och möjlighet att start om spelet.
- Det delas endast ut lagfoul, inga spelarfoul.
- Om ett lag uppnår fem fouls kommer alla efterföljande fouls rendera i ett poäng till motståndarlaget. Vid ny halvlek nollställs foul-räkningen.
- Vid otillåten kontakt där domaren anser att spelaren inte spelar på bollen, eller vid en överdriven hård träff, kan domaren be spelaren/spelarna att sätta sig på bänken i 2 minuter för att lugna ner stämningen.
- Om en foul sker efter att spelaren med bollen påbörjat ett skott, och före samma spelare har hunnit landa, och det blir poäng ska poänget räknas plus en lagfoul läggas till på laget som utförde foulen. Om laget redan har lagfoul ska ytterligare ett poäng läggas till.
Poäng
- 1 poäng per mål. Skott utanför 3-poängslinjen ger två poäng.
- Vinnaren är först till 60 poäng eller bäst efter 30 min.
- Vid poäng börjar spelet om, det lag som gjort poäng återfår bollen. När bollen bryts ska båda fötterna vara bakom 3-poängslinjen innan man får sätta igång spelet annars går bollen om och eventuell poäng blir bort dömd.
Omstart av spel
Efter mål, foul eller att bollen har varit ute ur spel ska spelet sättas igång med en studspass till motståndarlaget. Bollen ska sättas igång inom 10 sekunder.
Maskning
30 sekunders skottklocka. Anfallande lag måste skjuta inom 30 sekunder från det att de får kontroll över bollen, detta för att undvika maskning.
3. Laget
Spelarregistrering och laguppställning
Läs mer om vad som gäller kring spelarregistrering och laguppställning i de gemensamma tävlingsbestämmelserna.
Tröjfärg
Har lagen samma tröjfärg ska bortalaget byta tröjor. Lagen bör därför alltså ha både hemma- och bortaställ (västar fungerar alldeles utmärkt som bortaställ). Lagens tröjfärg står under respektive lagnamn på matchsidan i KIT.
Boll
Varje lag ska ha med sig en välpumpad boll storlek 7.
Smycken
Man får ej spela med smycken såsom halsband, örhängen eller ringar. Domaren SKALL avvisa spelare som har något av detta på sig.
Spela i flera lag
Det är tillåtet att representera flera lag. Dock inte i samma division och du behöver vara registrerad för samtliga lag. I undantagsfall kan det vara tillåtet att hoppa in för ett lag i samma division om laget saknar spelare, dock måste motståndarna gå med på inlåningen. Gör de inte det får inlåning ej ske. Även domaren måste informeras om inlåningen.
Det är endast tillåtet att låna in spelare till fullt lag, alltså max tre spelare. Det är inte tillåtet att låna in spelare som avbytare. Detta gör att om ett lag lånar in en spelare för att få fullt lag och en ordinarie spelare tillkommer under matchens gång så får den inlånade spelaren inte längre medverka.
Vid inlåning av spelare på plats så är det lagets skyldighet att registrera den inlånade spelaren i sitt lag. Kommer det till Korpens kännedom att en spelare som ej är uppförd på laguppställningen spelar match riskerar laget varning, böter alternativt förlust med 0-10.
4. Walkover
Lag som uteblir från match döms som förlorare och motståndarna erhåller 10-0 och tre poäng. Motståndarna och domare måste kontaktas i god tid vid eventuell walkover.
När ett lag lämnar walkover faktureras laget 300 kr. Vid tre lämnade walkover tas laget i regel bort från fortsatt spel och lagets matcher annulleras, men det är alltid Korpen Stockholm som tar det slutgiltiga beslutet. Lämnar ett lag walkover utan att meddela motståndare, domare och Korpen Stockholm senast fyra timmar innan matchstart skickas en faktura på 600 kr ut.
5. Domaren
Domaren skall bära Korpen Stockholms domartröja. Domarens beslut i fakta som rör spelet är slutgiltiga. Om domaren inser att ett beslut är felaktigt kan beslutet endast ändras om spelet inte redan återupptagits.
Läs mer om vad som gäller för t.ex. utebliven domare, försenad domare och domarkvitto i de gemensamma tävlingsbestämmelserna.
6. Trivselregler
Uppvärmning i hallen får endast ske de fem minuter planen är tom innan match. Det går bra att värma upp i korridor/omklädningsrum utan boll. Detsamma gäller vid nedvarvning/lagsnack. Vänligen ta det i omklädningsrummet så att ni inte stör de som spelar match.
Städa upp efter er, lämna inte skräp och flaskor i hallen.
Ska ni spela match och laget ni ska spela mot lämnar walkover har ni möjlighet att träna under de 30 minuter ni skulle spelat match. Men fem minuter innan nästa match ska starta ska planen vara tom och tillgänglig för lagen som spelar efterföljande match.
8. Utförligare regler
Se en mer utförlig film om FIBA reglerna 3x3 på Youtube. Notera dock att vissa regler kan skilja sig i Korpen, tex vid omstart efter poäng.
Reviderade 2024-10-08